+31207749926 [email protected]

De 10 voordelen van online adverteren.

Online adverteren is essentieel voor de marketing van vandaag. Er is geen enkel middel effectiever en efficiënter dan advertenties op websites en sociale media. Het geeft unieke mogelijkheden die andere media niet bieden. Daarbij is het goedkoop, eenvoudig, flexibel en snel toepasbaar. Volgens een recent IAB-rapport tonen uitgaven voor onlineadvertenties een constante groei die nog verder zal stijgen.

Belangrijk voor succesvol online adverteren is te weten HOE je efficiënt adverteert. Want het mag dan makkelijk en goedkoop zijn, zonder gerichte strategie is ook online adverteren weggegooid geld.

10 voordelen van online adverteren met een goede strategie:

1) Inzicht (analyseren)

Online is precies te zien wat je potentiële klanten interessant vinden. Vragen als: waar klikken ze op, hoe lang bezoeken ze een pagina, welke tekst in een advertentie is effectief,  welk plaatje werkt beter, op welk medium is de klikkans het grootst? Dankzij dit soort gegevens kom je precies te weten welke advertenties hoog scoren. En welke advertenties je leads opleveren.

Dankzij de statistieken en analyses van online reclame leer je de exacte kosten kennen. Kortom, online adverteren geeft een eindeloos inzicht wat jou een effectievere marketeer maakt.

2) Targeting (precisie marketing)

Hoe ziet het profiel van jouw potentiële klant eruit? Als je het klantprofiel van hem/haar kent, kun je heel exact een advertentie op maat tonen. Je klant leren kennen is overigens makkelijker dan je denkt. Het zijn de mensen die jouw website bezocht hebben en daar enige tijd hebben rondgekeken en/of iets hebben gekocht.

Met wat relatief simpele aanpassingen op je website, kun je van elke bezoeker het klantprofiel achterhalen. Op basis van het klantprofiel en het gedrag op de website kun je veel nauwkeuriger aansluiten op de behoefte van klanten. Zodra je weet wat het profiel is van je klanten, ga je ook advertenties richten op soortgelijke gebruikers online. Deze geautomatiseerde manier van werven zorgt voor een constante stroom van nieuw potentieel.

3) Naamsbekendheid

Online adverteren gebruik je ook om het bezoek naar je website te stimuleren en te bouwen aan naamsbekendheid. Doelgerichtere campagnes kunnen merkambassadeurs creëren en complementair publiek bereiken. Krijg onlineconsumenten enthousiast over wie je bent en wat je te bieden hebt. Online adverteren maakt het mogelijk je te concentreren op de ideale doelgroep en op maat een boodschap te serveren die zowel respons als betrokkenheid met het merk opleveren.

4) Personalisatie

Personalisatie geeft een boost aan je commerciële boodschap. Het vergroot de sympathie voor het merk/bedrijf en versterkt de koopintentie bij de doelgroep. Hoe persoonlijker de boodschap aansluit bij de belevingswereld van de doelgroep, hoe meer respons je krijgt. Personalisatie wordt gewaardeerd omdat het relevant is voor de consument en tijd scheelt in de aankoopkeuze. Bijvoorbeeld door locatie gebaseerd adverteren. Recent onderzoek van Yahoo en IPG media laat zien dat 55% van de consumenten dit enorm waarderen.

5) Flexibiliteit

Online reclamecampagnes kun je real-time met een paar muisklikken of toetsaanslagen aanpassen. Daarmee heb je de flexibiliteit om te reageren op binnenkomende gegevens en veranderingen direct toe te passen. Ook krijg je de mogelijkheid campagnes te onderbreken of je strategie aan te passen. Deze flexibiliteit stelt je in staat te anticiperen op de behoeften van de klant en advertenties aan te passen waardoor deze beter gaan presteren.

6) Kosten lager

Digitale kanalen zijn zeer kosteneffectief. De tarieven zijn meestal ingesteld door een combinatie van advertentieformaat, advertentieplatform, de prestaties en de vraag. Het bereik (impressies) via digitale kanalen en het optimaliseren van onlinecampagnes is vaak veel goedkoper dan de meer traditionele offline kanalen, zoals radio, televisie of printmedia. Bovendien zorgen digitale campagnes voor meer transparantie, waardoor kosten gemakkelijk zijn aan te passen op basis van prestaties. In de offline wereld is het zo dat als je eenmaal de ruimte in printmedia of een commercial op de radio hebt betaald, er geen aanpassing meer mogelijk is

7) Bereik van je doelgroep

Je hebt het vast eerder gehoord: mensen kijken minder tv en de oplagen van gedrukte media dalen. Mensen maken veel meer persoonlijke keuzes voor de toegang tot nieuws, spelen op hun computers hun favoriete muziekprogramma’s, games en social media. Als marketeers effectief willen blijven voor hun klanten, moet je gaan waar je klant is. Als je wilt kunnen je advertenties 24 uur per dag je doelgroep bereiken. De mogelijkheden zijn vrijwel onbeperkt.

8) Betrokkenheid (engagement)

Met online adverteren zie je de interactie met je advertentie. Hoeveel tijd er wordt besteed aan de website, welke producten er zijn bekeken, en of die advertentie leidde tot conversies. Een onlinecampagne geeft je al deze waardevolle gegevens en plaatst je in een positie om te leren van deze inzichten. Door deze inzichten kun je logischere keuzes maken. Hierdoor  groeit je rendement en dalen je kosten.

9) Meest complete database van Nederland

Op dit moment hebben we de sleutel tot 100% van alle Nederlandse huishoudens. Van deze huishoudens kennen we het on- en -offline media gebruik. Deze unieke data benutten vereist specialisten en innovatieve systemen. Wij combineren marketing & marketingcommunicatie know-how met technologie en data. Deze data wordt continue ververst en geoptimaliseerd. Daardoor weet je continue hoe je doelgroep eruit ziet en wat ze willen. Klanten kunnen daardoor direct worden benaderd met een boodschap op maat.

10) Slimme datasets (smart data)

Klantspotter heeft branche-specifieke klantprofielen sets ontwikkeld die rekening houden met de belangrijkste kenmerken van de desbetreffende branche. Zo hebben we datasets voor de Travel, Automotive en Wellness branche. Daarnaast ontwikkelen we continue maatwerk. Zo toveren we ‘Big data’ om tot Smart data. Hiermee is de boodschap altijd precies afgestemd op de meest ontvankelijke persoon voor het aanbod.