+31207749926 info@klantspotter.nl

Seniorenmarketing

Senioren (ouderen vanaf 55 jaar) hebben 80 procent van het Nederlandse vermogen in handen. Het is daarmee een zeer koopkrachtige doelgroep die met seniorenmarketing prima te bereiken is. Maar hoe doe je dat? Niet alles werkt immers even goed.

Kenmerken van veel senioren is dat ze wat minder bereid zijn tot veranderen. Twitter, YouTube, LinkedIn zijn bekend, maar nog niet volledig ingeburgerd.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg” is immers vaak het credo.

Dat betekent ook dat we te maken hebben met een groep waarbij de klassieke media als radio, tv en print nog steeds werken. De kern van seniorenmarketing is: maak contact, vertel je verhaal en help de doelgroep een overwogen beslissing te maken.

Veel tijd om informatie te verzamelen

Vooral het overwogen beslissingen willen maken is belangrijk. Senioren hebben relatief veel tijd om informatie te verzamelen, te vergelijken en met familie en vrienden eventuele aankopen te bespreken.Het is dus belangrijk te weten welke informatiekanalen ze gebruiken voordat ze een beslissing nemen.

6 effectieve manieren

Uit onderzoek blijkt dat de volgende 6 manieren het meest effectief zijn om senioren te informeren en te bereiken.

Direct mail

Een brief met persoonlijke aanhef is en blijft effectief. Het resultaat van zulke campagnes is makkelijk te meten. Oudere consumenten nemen nog graag de tijd voor het lezen van uitgebreide informatie.

Online

Volgens het CBS gebruikt ruim driekwart van de internetgebruikers van 65 tot 75 jaar dagelijks internet. Ze zijn vooral vaker zoekmachines gaan gebruiken, meer gaan e-mailen en vaker gaan bellen via internet.

Advertenties in print

Oplages van kranten en tijdschriften lopen terug, maar onder senioren is het lezen van ‘ouderwets’ gedrukte kranten en tijdschriften nog steeds populair. Dat betekent dat advertenties in kranten en tijdschriften voor deze doelgroep nog steeds effectief zijn.

Sponsoren van evenementen

De oudere doelgroep heeft tijd en waardeert evenementen waaraan ook een sociale kant zit. Ze doen bijvoorbeeld graag mee met initiatieven voor het goede doel. Een merk dat als sponsor aanwezig is scoort.

Televisie en radio

Jonge doelgroepen kijken en luisteren bijna niet meer naar de tv en radio. In de VS kijken ouderen echter twee keer zoveel televisie als alle andere leeftijdsgroepen samen. Ook luisteren ze nog vaak naar de radio. Tv- en radioreclames gericht op deze doelgroep blijven dan ook een goede investering.

Sociale media

Het grootste deel van de senioren maakt gebruik van sociale media, vooral Facebook. Facebook is eigenlijk al een traditioneel medium in vergelijking met de nieuwe generatie sociale media.

Handige infographic Seniorenmarketing

Met de volgende infographic heb je een handig overzicht.

Bekijk de Infographic Seniorenmarketing 

Doelgroep oud? Kies vertrouwd

De moraal van dit verhaal: voor marketeers die zich met seniorenmarketing bezighouden, zijn er vertrouwde keuzes genoeg.

En natuurlijk geldt: hoe meer je van je doelgroep weet, hoe meer je van je product verkoopt. Qua kennis over doelgroepen is Klantspotter hiervoor de aangewezen partner.

 

Menno Rigterink

Menno Rigterink is de oprichter van Klantspotter en Bureau Social Media. Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing is hij gespecialiseerd in Content productie, Social media en Advertising. Hij helpt bedrijven bij het optimaliseren van hun online marketing en krijgt een kick van doelgroepen in beweging krijgen. Je kunt Menno ook vinden op Twitter @mennorigterink en Linkedin.

Laatste berichten van Menno Rigterink (Bekijk alles)