+31207749926 [email protected]

Where there is shouting, there is NO true knowledge” – Leonardo da Vinci

Reclame is overal

Reclame is overal. Van de borden langs de snelweg tot online reclame banners die je computerscherm overnemen. Wie het leuk vind om schreeuwerig benaderd te worden, heeft anno 2016 de tijd van zijn leven.

In een tijd dat het steeds lastiger wordt aandacht te krijgen van je doelgroep tuimelen de reclameboodschappen over je heen. Zelf ben ik een voorstander van een wat subtielere aanpak. Minder kwantiteit en meer kwaliteit. Een kwalitatieve boodschap helder en duidelijk gebracht en je richten op de juiste doelgroep doet namelijk wonderen. Door gericht en persoonlijk je doelgroep te benaderen heb je veel meer respons en meer effect van je campagne.

Hoe maak ik effectieve reclame?

Uit onderzoek van McKinsey&Company blijkt dat de volgende succesfactoren zorgen dat je reclame effect heeft. Het gaat om:

  1. Originaliteit
  2. Duidelijkheid
  3. Overtuigingskracht
  4. Ambachtelijke kwaliteit
  5. De want-to-see-again-factor
  6. Relevantie
  7. Verschil met de concurrentie
  8. Consistentie met eerdere campagnes
  9. Geloofwaardigheid
  10. Activerende werking

Doelen met reclame

Meestal hebben de reclamemakers verschillende doelen. Bij campagnes gaat het in de regel om de volgende doelen: realiseren van meer naamsbekendheid, gewenste merkimago, meer merkbinding of het verhogen van de koopintentie. 

Met de volgende tips vergroot je de impact van reclamecampagne:

  1. Richt je boodschap op de juiste personen. Het heeft geen nut om een hoop bezoekers naar je website te leiden waar je nooit en te nimmer klanten gaat uit halen.
  2. Zorg dat het eerste contact vlot en plezierig verloopt. Dat betekent een eenvoudige aanmeldprocedure met een persoonlijke toon.
  3. Maak het contact zo waardevol dat je de mogelijkheid krijgt in contact te blijven.
  4. Maak het persoonlijk. Niemand vindt het leuk als een nummer te worden behandeld. Wees vriendelijk en luister goed.
  5. Geef aandacht en biedt waarde in het eerste contact. De eerste indruk telt! En omdat je prospect ook de concurrentie op zijn lijstje heeft staan weet je dat je een streepje voor hebt.

Ga voor effectiviteit

Vergeet niet dat reclame een vorm van communicatie is met als doel potentiële klanten over te halen producten en diensten te kopen. Veel reclame is dan ook bedoeld consumptie te bevorderen door het creëren en versterken van een merkimago. Bedenk daarom van tevoren wanneer je reclame is geslaagd.

Relevante effectieve reclame scoort beter en heeft meer effect!

Succes met effectief reclame maken. Mocht je advies van onze Klantspotter nodig hebben, stuur dan even een mailtje.

.

Menno Rigterink
Laatste berichten van Menno Rigterink (alles zien)