+31207749926 [email protected]

Welke lessen zijn er te leren van Big Data?

Waarschijnlijk meer dan je denkt. Door te investeren in een paar minuten leestijd weet je ook hoe je met big data meer nieuwe klanten aantrekt en kosten bespaart. Marketing wordt met big data effectiever en éénvoudiger.
Want we kunnen tegenwoordig met een grote nauwkeurigheid van tevoren voorspellen wat het resultaat van campagnes gaat worden.

Hoe?

Door heel duidelijk te weten wie ontvankelijk is voor je aanbod en wie het snelst een aankoopbeslissing neemt. Al deze (big) data komt samen in de meest complete database van Nederland.
De meest complete database heeft 91% van de Nederlandse huishoudens in kaart en wordt continue ververst met nieuwe data.

Hierdoor weet je:
– Waar de doelgroep woont
– Welke inkomensklasse zij zich bevinden
– Welke interesses de doelgroep heeft 
– En nog 150 relevante kenmerken

Meten is weten, maar wat mij nog het meest verbaasde is dat bijna iedereen die met big data werkt een hogere opbrengst realiseerde. En wat bijna niemand weet is dat de meeste data openbaar is. Maar de crux zit hem in deze data samenbrengen via ingenieuze software. Hierdoor kun je slagvaardiger en bewuster beslissingen nemen.

Laat me proberen het toe te lichten door middel van de volgende case.

Stel je wilt barbecues verkopen en je wilt die bij de juiste doelgroep promoten. Om het aanbod aan een relevante doelgroep te tonen kies je voor de target groep mannen.

Maar is dat voldoende? Zijn dat mannen in een bepaalde leeftijd categorie? Of is het ook belangrijk te weten waar ze wonen?

Want wat voor barbecue kun je gebruiken op een flat met alleen een balkon en wat voor barbecue wil je hebben als je een grote tuin hebt of een tuin met overdekte veranda?

Allemaal belangrijke kenmerken om de boodschap zo relevant mogelijk op de doelgroep af te stemmen. Want welk model van de barbecues past het beste bij de verschillende wensen van de potentiële klant?
Wanneer je weet waar je klanten wonen en wat de gezinssamenstelling is, dan kun je veel effectiever de boodschap afstemmen op de belevingswereld van de potentiële klant.

Klantspotter heeft daarom branche-specifieke model data sets ontwikkeld die rekening houden met de belangrijke kenmerken voor jouw branche. Zo is je boodschap altijd precies afgestemd op de meeste relevante en ontvankelijke persoon voor jouw aanbod. Onze branche-specifieke model sets stellen je in staat effectiever te zijn en een hoop onnodige marketing kosten te besparen.

Benieuwd hoe deze aanpak werkt? Neem vrijblijvend contact op met Klantspotter.

Menno Rigterink
Laatste berichten van Menno Rigterink (alles zien)