Effectieve reclame gaat over het verbinden van een adverteerder met een consument die daadwerkelijk interesse heeft in het aanbod van de adverteerder.
Het enige probleem is om erachter te komen wie je klanten werkelijk zijn en waar je er meer kunt vinden. Adverteren is één van de manieren die effectief werkt, mits je boodschap relevant is en binnenkomt bij de juiste persoon op het juiste moment.
Je klant is overal
Want raden waar je klanten online verschijnen is moeilijker dan het vinden van een de naald in een hooiberg. Het surfgedrag wordt steeds meer gefragmenteerd; mensen bezoeken sites uit alle landen, op alle momenten, en ze maken gebruik van verschillende apparaten om het te bekijken.
Welke kenmerken horen bij je merk
De standaard manier van het inkopen van online reclame is gebaseerd op de klassieke demografie, als leeftijd, geslacht, welstandsklasse en interessegebied. Nu is dat tegenwoordig niet meer voldoende. In de overvloed van communicatie boodschappen willen mensen persoonlijk worden benaderd en dat kan met data.
Waar is je doelgroep in geïnteresseerd?
Maar zijn mensen niet geïnteresseerd in sport, wanneer zij sport sites bezoeken? Natuurlijk zijn ze dat. Maar net als jij en ik, richten zij zich op de sport inhoud van de pagina, in plaats van de berichten eromheen.
Uit onze data blijkt dat consumenten veel meer openstaan voor meldingen met betrekking tot hun interesses, wanneer ze niet in die sport omgeving verkeren. Zeker, in sommige campagnes is het genoeg om in de ooghoek van het scherm te worden opgemerkt. Maar als je echte resultaten verwacht van je campagne, moet je vooruit denken.
Interessegebied en context
Natuurlijk wil je aansluiting vinden bij de interesses van je doelgroep en de juiste context vinden voor je boodschap. Maar hoe doe je dat? Klantspotter gebruikt hiervoor zorgvuldig opgebouwde klantprofielen van zowel on-als -offline gedrag van je doelgroep.
Waarom Klantprofielen?
Dé Nederlander bestaat niet, net zo min als dé klant. En toch scheren we, geheel onterecht, iedere klant vaak over die ene kam. Dat maakt de wereld een stuk overzichtelijker, maar vooral ook een stuk minder rendabel.
Wat zijn Klantprofielen?
Klantprofielen zijn de vastgelegde gegevens van een klant. Deze kunnen door de klant zijn ingevoerd of bijvoorbeeld afgeleid worden van het gedrag op een website. Met onze software creëren we rijke klantprofielen tot wel 151 kenmerken per profiel.
Bij het Klantprofiel past een levensstijl
Klantspotter werkt met GeoTypen, een unieke indeling van alle Nederlandse huishoudens in 14 onderscheidende lifestyle typen; elk met z’n eigen profiel en gedrag. Dit verrijken wij met het online gedrag om zo een compleet klantbeeld te geven. Je kunt hiermee direct en eenvoudig aan de slag, bijvoorbeeld door je klantdatabase te verrijken, te adverteren of een mediaplan te maken.
Zo leer je klanten pas echt goed kennen; in wat hen bindt, maar ook waarin ze zich onderscheiden. En dan heb je de juiste handvatten om echt relevant te zijn voor klanten.
Het grote voordeel van Klantprofielen
Een ander groot voordeel van het gebruik van klantprofielen is dat je door het bijhouden van de bezoekers van je eigen site, je een duidelijk beeld krijgt van de primaire doelgroep. Nog beter wordt het wanneer je ook ontdekt wat je tweede doelgroep is. De eerste doelgroep is meestal niet zo grote verrassing. Je kent je klant en de klant is bekend. De tweede (secundaire) doelgroep zou je weleens kunnen verrassen en je nieuw inzicht bieden op de effectiviteit van je marketing campagnes.
Meten = weten
Onze klantprofielen zijn gebaseerd op de enorme datavolumes en jarenlange ervaring, alles om ervoor te zorgen dat de advertenties altijd op de meest relevante website worden getoond, naar de meest relevante persoon.
Surfgedrag van je doelgroep
Door het bijhouden van gebruikers volledige surfgedrag kunnen we bepalen wat hun interesses zijn, en koppelen aan pre-gedefinieerde doelgroepen. Namelijk onze Klantprofielen. Zo hoef je nooit meer te adverteren op basis van veronderstellingen.
- Meer klanten met Linkedin - 10/10/2017
- Hoe smart data meer rendement oplevert - 02/05/2017
- Waarom er maar 2 soorten prospects zijn. - 12/04/2017