+31207749926 [email protected]

““People spend money when and where they feel good” – Walt Disney

Lokaal adverteren?

Lokale ondernemers en bedrijven met meerdere vestigingen zoeken al langer naar efficiënte en betaalbare oplossingen om online te adverteren. Technische ontwikkelingen op het gebied van online marketing geven inmiddels interessante mogelijkheden om steeds gerichter reclames in te zetten en deze persoonlijker en daarmee relevanter te maken. Toch lijken bedrijven met lokale fysieke vestigingen nog altijd terughoudend in online adverteren. Niet verwonderlijk. Het ontwikkelen van allerlei verschillende campagnes vraagt immers een grote investering. Bovendien heerst er de angst dat in al die verschillende uitingen de uniforme uitstraling van het merk verloren gaat. De vraag uit de markt om online lokaal adverteren toegankelijker te maken is dan ook begrijpelijk.

Nieuwe betaalbare oplossing

Door de recente technologische ontwikkelingen lijkt de oplossing gevonden. Met multi-advertising technologie is het mogelijk om een statische landelijke online campagne te creëren met daarbij voor elke vestiging een dynamische banner, die lokaal uitgeleverd kan worden. Doordat de verschillende kleine campagnes niet separaat, maar gebundeld zijn, is er tevens meer data beschikbaar voor optimalisatie en is. Zelfs lokaal adverteren op top websites zoals Marktplaats en Nu.nl is mogelijk en betaalbaar.

Klanten lokaal online aanspreken

Online zichtbaarheid is voor een fysieke winkel minstens zo belangrijk als voor een webwinkel. De gemiddelde consument oriënteert zich eerst online voor hij een product bij een fysieke winkel aanschaft. Het zogeheten ROPO effect. Voor deze aankoop reist een consument vervolgens niet af naar de andere kant van het land, maar zoekt hij een winkel dicht in de buurt. Logisch, consumenten willen graag in de buurt en vertrouwd winkelen. Juist om die reden is het voor ondernemers van belang om met online adverteren het lokale publiek te bereiken.

Acties lokaal op maat

Maar niet alleen de weg naar de aankoop is veranderd, ook de verwachtingen van de consument zijn gestegen. Zo hebben consumenten meer behoefte aan maatwerk en willen ze gebruik kunnen maken van persoonlijke aanbiedingen. Ook hierin kan online lokaal adverteren uitkomst bieden. Bijvoorbeeld door een online actie alleen te tonen aan mensen die zich in de buurt van de winkel bevinden. ‘Koop jij vandaag je nieuwe paar schoenen met 30% korting? De winkel is slechts 5 minuten lopen!’ Persoonlijke, lokale en relevante reclame zullen we daarom steeds vaker gaan zien. Ook in traditionele media, zoals radio en tv zal het niet lang duren voor er mooie stappen gemaakt worden. Immers, de technologie is er al.

Vijf redenen om vandaag een lokale campagne te starten
  • Publiek bereiken binnen acceptabele reisafstand
  • Vertrouwde omgeving voor uw klant
  • Grote herkenbaarheid voor uw merk of winkel
  • Lagere kosten door collectieve campagne
  • Digitale mond tot mond reclame
Menno Rigterink
Laatste berichten van Menno Rigterink (alles zien)