+31207749926 [email protected]

Voorgevoel en instinctief handelen. Je weet dat het niet wetenschappelijk is, maar het voelt goed. En dus neem je als marketeer regelmatig beslissingen op basis van een goed voorgevoel.

Ik doe het zelf ook.

Een enkele keer pakt het goed uit, maar vaker is het resultaat totaal anders dan verwacht. En dat knaagt. Daarom ben ik altijd op zoek naar harde cijfers en slimme data om mijn beslissingen te onderbouwen. Ik wil geen gevoel, ik wil zekerheid.

En die zekerheid is er nu.

Vanaf vandaag is het mogelijk met een grotere nauwkeurigheid dan tevoren te voorspellen wat het resultaat van je campagnes gaat worden. Welke mensen ontvankelijk zijn voor jouw product. En wie het snelst een aankoopbeslissing neemt.
In dit blog laat ik je aan de hand van een voorbeeld zien hoe je met slimme data effectiever je doelgroep bereikt, zonder aannames of onvolledige informatie. En zonder gebruik te maken van het vage voorgevoel.

Maak kennis met Bart.

Bart verkoopt barbecues. Een mooi product voor de zomer. En Bart wil gaan adverteren. En natuurlijk met een zo groot mogelijk opbrengst per advertentie. Hoe doet Bart dat?

Bart weet dat vooral mannen graag barbecueën dus mannen zijn de belangrijkste doelgroep voor Bart. Maar de doelgroep mannen is groot. Te groot.

 

Slimme data vergroot je nauwkeurigheid.

slimme data

De vraag is dan: Welke mannen barbecueën?
Waarschijnlijk geen mannen die op een flat wonen met een klein of geen balkonnetje. En het zullen voornamelijk mannen tussen de 20 en 50 zijn die graag het vuur in kolen steken. Hoe meer Bart weet van zijn potentiële klanten, hoe groter de kans dat hij aan de juiste man de juiste advertentie laat zien.

Maar waar is Barts potentiële klant?

Het antwoord op die vraag kreeg Bart bij Klantspotter.Bart ontdekte Klantspotter en Klantspotter vindt zijn klanten
Bij Klantspotter vertelden ze hem dat veel potentiële klanten van Bart een groot deel van hun tijd op internet doorbrengen. Dat kon hij zelf ook wel raden. Maar terwijl ze dat doen, laten de barbecueënde internetters allerlei gegevens over zichzelf achter. Bijvoorbeeld omdat ze Facebook gebruiken en diverse verhalen, bedrijven en updates liken. Of omdat ze Google gebruiken voor het zoeken naar barbecue-recepten.

Omdat heel veel van dit internetgedrag wordt bijgehouden, is het tegenwoordig mogelijk advertenties te plaatsen op precies die websites waar barbecueënde mannen surfen. Dat betekent dat je heel effectief kunt adverteren met een heel grote kans op een klik.

Adverteren op juist die websites waar je klanten zijn, was tot voor kort bijna onmogelijk, tijdverslindend en duur. Maar Klantspotter beschikt over klantprofielen waarin per branche precies bekend is hoe de potentiële klanten denken en surfen. En waar ze zijn.

Als Bart zijn advertenties met aantrekkelijke barbecues via Klantspotter plaatst, komen die advertenties altijd op websites te staan waar mannen komen die barbecueën. En die graag een nieuwe barbecue willen kopen. En dat is precies wat Bart wil.

Menno Rigterink
Laatste berichten van Menno Rigterink (alles zien)