+31207749926 [email protected]

Wil je een overvloed aan nieuwe kansen?

Er zijn twee soorten prospects om je product aan te verkopen:
Zichtbare en onzichtbare prospects.

De makkelijkste om te verkopen zijn natuurlijk, zichtbare prospects.
Je weet wie ze zijn, je weet waar ze te vinden, en je weet wat ze zoeken!

Dat is de reden waarom ze zichtbaar zijn.

De grote potentiele groep is onzichtbaar.

Maar er is een veel grotere groep van mensen zijn die nodig hebben wat jij verkoopt … en je hebt geen idee wie ze zijn. En hoe je ze kunt bereiken.

Dus wat doe je dan?

Maak ze zichtbaar

Dat begint met inleven in de overwegingen van een klant. Zo ontstaat er een beeld van de keuzes waar je prospects voor staan. In marketing noemen ze dit een customer journey oftewel de reis die de klant aflegt voordat ze in contact met je komen.

Stap daarom in de schoenen van je ideale klant en je kunt de overwegingen voorspellen die nodig zijn om er een klant van te maken. Hetzelfde geldt voor de onzichtbare prospect. Als je weet wat de vervolgstappen zijn van deze prospect kun je hierop inspelen en er alles aan doen om van die prospects klanten te maken.

Wat doen je prospects?

Laten we eens nagaan wat jouw prospects doen:

  1. Wat doen ze voordat ze je nodig hebben?
  2. Waar zijn ze nu? Waar gaan ze op zoek naar informatie?
  3. Wie heeft ze al? Wie zijn de leiders en de goeroes van die markt?
  4. Wat gebeurt er tussen de oren voordat ze een keuze maken?

Het belangrijkste wat ik persoonlijk altijd zoek is de taal en toon die ze gebruiken. En met welke emotie (verkoop is een mix van ratio en emotie) ik ze met mijn product in contact kan brengen. Als bedrijf beweeg je mensen pas echt als je een emotie weet te raken; door positief te verrassen, uit te dagen of iemand te ontroeren. Je wilt namelijk dat je prospects iets gaan doen, iets gaan laten, of iets nooit meer vergeten.

De grote groep wordt zichtbaar.

Er is dus nog een hele grote groep die je kunt bereiken met je product of dienst. Zolang je maar aansluit bij hun gedachten wereld en de keuzes waar ze voor staan.

Veel informatie over potentiële prospects vind je terug in de meest complete database van Nederland.

Het resultaat?

Je prospects gaan je zien als één van hen. Ze krijgen het gevoel alsof je hun gedachten kunt lezen en je product het antwoord is op hun vragen en wensen.

Dat is goed voor jou. Goed voor de klant. En goed voor de omzet.

Iedereen wint!

Menno Rigterink
Laatste berichten van Menno Rigterink (alles zien)