+31207749926 info@klantspotter.nl

 

Twee jaar geleden bouwde ik aan een bedrijf. Dit is helaas niet goed afgelopen. Ik kan wel zeggen, totaal mislukt.

Ik schaamde me.

Nu ik erop terugkijk, is er maar 1 reden dat het niet lukte: ik kende mijn ideale klant niet.

Ik had niet duidelijk voor ogen wie hij was, waar hij zich bevond en hoe ik hem kon bereiken. Dus nam mijn klantenbestand nauwelijks toe en raakte mijn omzet de vloer.

Van die periode heb ik een belangrijke les geleerd: je ideale klant is van cruciaal belang.

Nu geef ik les aan studenten van de Hogeschool en vertel ze dit als belangrijkste les: als je jouw ideale klant niet volledig begrijpt, mis je kansen om met je bedrijf te groeien.

Elk succes dat je dan bereikt, is slechts te danken aan geluk.

En niets anders.

Wie is je ideale klant?

Vóór mijn mislukking bouwde ik ook aan bedrijven. En die waren best succesvol. Nu weet ik dat ik die periode veel geluk heb gehad.

Want het ging heel vaak goed.

Ik pakte de telefoon, deed een goed aanbod en zat aan tafel bij de potentiële opdrachtgever.

Maar tegenwoordig werkt die methode niet meer. Er komt tegenwoordig zoveel op klanten af, dat ze geen tijd meer hebben voor mij.

Of al een beter aanbod hebben gekregen.

Balen!

Als geluk niet meer voldoende is, moeten we iets veranderen. Dat moest ik, en dat geldt hoogstwaarschijnlijk ook voor jou.

En ik gun je natuurlijk al het geluk, maar geef je liever nog manieren om je ideale klant te leren kennen.

Dit is mijn manier van nieuwe klanten werven:

  1. Ik vraag me af wat voor soort klanten ik eigenlijk wil hebben;
    2. Ik bedenk waarom deze klanten het beste bij mijn bedrijf passen;
    3. Ik maakte een lijst met kenmerken waar deze klanten aan voldoen.

Mogelijke kenmerken zijn:
• ze wonen dicht in de buurt;
• er is budget voor mijn product;
• ze staan open voor nieuwe toepassingen en technieken;
• ze zijn actief in een branche die mijzelf ook aanspreekt.

Als je dit weet is natuurlijk de volgende vraag: hoe vind ik die klanten?

Het antwoord: klantprofielen.

Ik ontdekte dat als ik wilde groeien klantprofielen essentieel zijn. Door me alleen te richten op de meest ontvankelijke profielen realiseerde ik sneller succes en bespaarde ik kostbare tijd.

Zou dit ook voor jou kunnen werken?

Het heeft voor mij gewerkt en inmiddels ben ik ervan overtuigd dat dit dé manier is om met minder kosten meer rendement te halen.

Het enige wat je nodig hebt is een fantastisch aanbod aan je ideale klanten.

Meer weten?

Wanneer je ook deze manier wilt ontdekken, stuur me een email of reageer op dit blog.

 

Menno Rigterink

Menno Rigterink is de oprichter van Klantspotter en Bureau Social Media. Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing is hij gespecialiseerd in Content productie, Social media en Advertising. Hij helpt bedrijven bij het optimaliseren van hun online marketing en krijgt een kick van doelgroepen in beweging krijgen. Je kunt Menno ook vinden op Twitter @mennorigterink en Linkedin.

Laatste berichten van Menno Rigterink (Bekijk alles)