+31207749926 [email protected]

Hoe je met data gedreven reclame meer elektrische fietsen verkoopt.

Maak kennis met Richard. Hij verkoopt elektrische fietsen. Een product met een hoge populariteit. Richard maakt promotie online. Hij is blij met de mogelijkheden van Facebook. Want een Facebookpagina is gratis. En Twitter is ook gratis. Het verzenden van e-mail is gratis, koud bellen is gratis en publiciteit is gratis.

Dus waarom zou je met deze gratis manieren om je bedrijf/merk te promoten iets anders proberen? Omdat in de regel al die gratis mogelijkheden je niet direct dichter bij het doel brengen. Data gedreven reclame doet dat wel.

Het reclame doel telt mee.

Want Richard maakt reclame omdat hij meer fietsen wil verkopen. Hij weet dat niet iedereen gelijk de fiets wil kopen en heeft daarom nog andere doelen. Want hij wil dat ze ook zijn brochure ontvangen of zijn email nieuwsbrief.

Verder organiseert hij in het voorjaar mooie fietstochten en zoekt naar genoeg deelnemers. En omdat te bereiken heb je een onderbouwde reclame strategie nodig. Want zonder strategie doe je wel mee maar het is maar de vraag of je daarmee ook je doelen bereikt.

Om in fiets termen te blijven. Je bent wel aan het koersen maar je kent het parcours niet en je weet niet waar de eindstreep ligt. Met een data gedreven koersplan weet je hoe je koerst en waar de eindstreep ligt.

Data gedreven reclame: Begin bij de basis.

Want reclame is vandaag de dag een vak van optellen en aftrekken geworden. In marketing termen noemen ze dit data gedreven reclame. We kunnen tegenwoordig namelijk on- en -offline bijna alles meten en daarom kun je op basis van cijfers en feiten je strategie onderbouwen.

Richard, stelde zichzelf de volgende 4 vragen:

  • Wie is mijn doelgroep?
  • Hoe groot is mijn potentiële doelgroep hier in de buurt?
  • Welk aandeel wil ik halen in deze doelgroep?
  • Hoe ziet mijn ideale klant eruit? Is dat de klant met de hoogste marge? Of is dat de klant die snel beslist?

Doordat Richard zich ging focussen op zijn ideale klanten kon hij veel effectiever een reclame strategie uitrollen. En door bij te houden hoe de cijfers zijn koersplan ondersteunden kwam de eindstreep veel sneller binnen bereik.

Maak je eigen data gedreven mediaplan.

Wil je nou ook een data gedreven koersplan hebben? Laat het ons weten en we maken direct een koersplan voor jouw bedrijf. Kom hier in contact met onze pinguïns.

 

Menno Rigterink
Laatste berichten van Menno Rigterink (alles zien)